TOP

Announcement

2011-2 수강신청정정기간 안내(9/5(월)~6(화))

2011.08.23 Views 3026 곽파이저

일반대학원 2011학년도 제2학기 수강신청 안내

 

 

 l. 수강신청 및 정정기간
   1. 수강신청 기간       :   2011년 8월 22일(월) 09:00 ~ 8월 24일(수) 18:00
   2. 수강신청 정정기간 :   2011년 9월  5일(월) 09:00 ~ 9월  6일(화) 18:00

 

Ⅱ. 수강신청 방법
    수강신청 전용URL: http://sugang.korea.ac.kr:7080/graduate  접속【대학원선택-대학원,학기선택-2R】선택하여 수강신청 하시기 바랍니다.
-재학생의 연구지도 학점은 필히 수강신청 하여야 합니다, 단 매학기 별도 필수 수강학점이므로 아래 구분에 따라 이미 수강신청시 화면에 기 입력되어 있습니다. 수강신청 기간중 입력여부를 반드시 확인하여 신청이 안되어 있는 경우는 신청입력 하시고 삭제 및 정정은 수강신청 기간 중 본인이 할 수 있습니다.
-지도교수가 미지정(신입생)된 경우 연구지도과목 교수명이 표기되지 않으며, 소속대학 학사지원부에 지도교수 신청서 제출 및 처리후 교수명이 자동 입력 됩니다.
-수료생의 수료연구지도 신청제도는 2010년 1학기부터 폐지 되었습니다.

 

<  연구지도 신청구분 >
 1. 재학생 : DKK500-분반(교과목명:연구지도)
 2. 재학생중 과학기술학협동과정 2학기생 이상, KIST학연산협동과정생, 바이오마이크로시스템기술협동과정생
  : 연구지도1,연지도2(DKK510, DKK520 1학점씩 두과목으로 신청해야함)

 

Ⅲ. 수강신청 확인
   1. 지도교수와 학과주임의 지도를 받아 수강신청(전산입력)을 한 후, 수강신청한 과목을 반드시 『포탈-학적/수업-수강신청내역조회』확인하고, 정정사항이 있을 경우 정정기간내에 정정하여야 합니다.(신입생 포탈사용은 9월1일부터 가능합니다)
   2. 수강신청 정정기간 이후 수강신청한 교과목이 폐강되는 경우에는 소속대학 학사지원부에서 수강신청한 과목을 정정하시기 바랍니다.
   3. 수강신청 정정기간 이후 수강신청 및 변경 또는 포기 할 수 없습니다.

 

Ⅳ. 수강신청시 유의사항
   1. 수강신청 전산입력은 반드시 본인이 하여야 합니다.
   2. 수강신청 및 수강신청 정정기간 중 수강신청을 못한 학생은 어떠한 경우라도 수강신청을 할 수 없으므로 필히 유의하여야 합니다.
   3. 수강신청을 종료한 후, 본인이 신청한 과목과 동일하게 입력되었는지 수강신청 조회화면에서반드시 확인(출력) 하여야 합니다.
   4. 복학예정자도 기간중에 수강신청을 하시기 바랍니다. 또한 반드시 복학 신청절차를 거쳐야 수강신청이 인정됩니다. 
   5. 수강신청은 수강하고자 하는 교과목의 학수번호를 정확히 확인하여 입력하시기 바랍니다. 학수번호를 잘못 입력하였거나 수강신청 하지 않은 과목은 어떠한 경우라도 성적을 인정받지 못합니다.
   6. 대학원생은 재수강을 할 수 없으며, 재수강한 교과목은 중복수강으로 간주하여 학점으로 인정받지 못합니다. 다만, 과락의 경우(미이수한 경우) 수강신청이 가능함
   7. 포탈시스템→학적/수업→성적조회에서 기 이수한 성적을 열람을 하실 수 있습니다.
   8. 연구지도(DKK500) 학점은 재학중 전공학점 외에 매학기 2학점씩을 신청하여 4학기간 총 8학점 을 취득하여야 합니다. 기 입력여부를 확인하시고 오류 입력된 경우만 정정하시기 바랍니다
   9. 과학기술학협동과정 2학기생 이상, KIST학연산협동과정생, 바이오마이크로시스템기술협동과정생은2인 지도교수제 시행에 따라 연구지도 수강신청을 DKK510(연구지도1), DKK520(연구지도2)으로 필히 2건을 으로 신청합니다.
      -기 입력여부를 확인하시고 오류 입력된 경우만 정정하시기 바랍니다
  10. 매학기 연구지도를 제외한 교과학점은 12학점까지 수강신청할 수 있으며, 선수과목(2009학번까지대상) 또는 지도교수지정과목(2010학번부터대상)을 포함할 경우 15학점까지 신청할 수 있습니다.(연구지도학점 제외).
      지정된 선수과목, 지도교수지정과목이 아닌 학부과목을 수강신청시 성적이 인정되지 않습니다.
  11. 2008학년도 1학기부터 박사과정에 한해 예비교수자 과정을 개설하오니 관심있는 분은 수강신청하시기 바랍니다.(CTL810,CTL820/전체 수료학점에 일반선택으로 포함됨/인원제한20명) 
  12. 어떠한 경우라도 동일교과목 또는 유사교과목을 중복수강하여 취득한 학점은 인정되지 않습니다.
  13. 선수과목 또는 지도교수지정과목 수강자는 학부 시간표를 참고하여 교과목번호를 정확히 입력하여 주시고, 수강신청시  이수구분(선수 또는 지도교수지정과목)을 명확히 표기하여 주시기 바랍니다.<대학원과목 포함 15학점이내>
  14. 수강신청한 교과목의 이수구분(전공, 연구지도, 선수, 지도교수지정과목)을 명확히 표기하여야 합니다. 이수구분 잘못으로 학점에 가산되지 않아 불이익을 받을 수 있습니다.
  15. 교시별 강의시간을 참고하시기 바랍니다(안암캠퍼스)
      ◆강의시간 (안암캠퍼스)       
      1교시  9:00-10:15  2교시  10:30-11:45     3교시  12:00-12:50  4교시 13:00-13:50
      5교시 14:00-15:15  6교시   15:30-16:45   7교시  17:00-17:50  8교시 18:00-18:50
     ◆강의시간 (세종캠퍼스)       
      1교시  9:00-09:50  2교시  10:00-10:50     3교시  11:00-11:50  4교시 12:00-12:50
      5교시 13:00-13:50  6교시  14:00-14:50     7교시  15:00-15:50  8교시 16:00-16:50
     ※ 휴식시간 :  75분 수업은 15분,  50분 수업은 10분으로 함.       
  16. 수업시간 및 강의장소는 사정에 의하여 변경될 수 있습니다.
  17. 수강신청에 따른 문의사항은 소속대학 학사지원부 , 시스템상의 문제는 정보전산처(3290-4174)로 문의하시기 바랍니다.

 

Ⅴ. 국내학술교류 협정에 따른 학점교류 대학원은 경희대학교, 과학기술연합대학원대학교, 서울대학교,서울시립대학교, 서울여자대학교, 숙명여자대학교, 연세대학교, 한국과학기술연구원(KIST), 한국과학기술원(KAIST), 국방대학교, 한국외국어대학교, 덕성여자대학교,한국학중앙연구원한국학대학원,성균관      대학교 등 14개교이며, 교류대학원 시간표는 교류대학의 홈페이지를 참고하시기 바랍니다. 따라서,
    교류대학원 수학신청 안내는 포탈 공지사항에 별도 공지합니다.
    ※ 대학원학칙 일반대학원 시행세칙 제4장(국내대학 교환학생) 참조

 

VI, 교내의 전문대학원간 학점교류는 국제대학원, 정보보호대학원,그린스쿨,의학전문대학원,융합소프트웨어전문대학원,기술경영전문대학원이며, 전공과 관련된 과목을 6학점까지 수강할 수 있다
( 단, 학점인정 범위내에서 수강가능하며 전공과 관련없는 어학과목 등은 신청이 불가능합니다.)
   1. 수강신청방법: 수강신청 기간중 본인의 수강신청 입력과 함께 교내 학점교류 수강신청서를 작성하여 지도교수와 학과주임의 승인을 받아 소속대학 학사지원부에 제출한다.
   2. 학점인정: 전공과목으로 인정되며 총 인정학점은 수료에 필요한 최저학점의 1/2까지 인정함
      (단, 총 인정학점은 학칙에 기재된 학점인정을 모두 포함하여 수료에 필요한 최저학점의 1/2을 초과할수 없다)

 

VII. 2011년 2학기부터 외국인 대상 한국어 교과목이 개설 운영되오니 수강신청 하시기 바랍니다.
   1. 수강신청방법 : 수강신청기간 또는 정정기간에 희망자에 한하여 개인별 수강신청 합니다. 분반이 변경된 경우에는 수강신청 정정기간에 수강정정 하시면됩니다.
   2. 개설과목 및 분반수(학수번호/분반/학점및시간수)
     가. IFLS 108-50 / 한국어 초급Ⅰ(3학점 6시간)
     나. IFLS 109-50 / 한국어 초급Ⅱ(3학점 6시간)
     다. IFLS 110-50 / 한국어 중급Ⅰ(3학점 6시간)
   3. 수강 대상 : 외국인 대학원 신입생 및 재학생을 대상으로 개설하며, 학부 학생의 수강은 불허함.
   4. 학점(시간) : 학부의 한국어 강좌와 동일하게 3학점 6시간으로 개설
   5. 분반처리 방법(절차)
    : 추가 분반- 25명을 기준으로 하며, 30명 초과시에 분반할 수 있음

 (수강신청이 끝난 후 1주차 수업시간에 레벨테스트를 시행하고 분반 함)
   6. 수업 시간은 월, 화, 수, 목요일 19시부터 20시 15분(75분)이며 우당교양관 강의실을 활용함.
   7. 졸업자격 외국어시험(한국어)과는 관계없음.

 

VIII. “연구윤리교육” 이수 안내
   1. 시행시기: 2011년 3월부터 시행
   2. 이수대상: 일반대학원생
           ※(졸업 필수교육 이수대상: 2011년 3월 입학자부터)
   3. 이수기간: 입학 후 학위논문 심사신청 전까지 이수해야 함.(항시 이수가능)
   4. 교육방법
   ◆온라인 강좌 개설 이수(http://grp.korea.ac.kr로 접속)
   ◆교육안내공지 : 수강신청시(http://sugang.korea.ac.kr:7080/graduate/) 화면-
“연구윤리교육이수안내“에 공지

  5. 기타 안내
   1) 이수후 학적부에 이수 여부 표기됨
   2) 재학,휴학,수료생 모두 이수가능
   3) 평가 80점이상 취득시 이수 완료됨


     KUPID : http://portal.korea.ac.kr - Single-ID 신청
     대학원 모든 공지안내 :  http://graduate.korea.ac.kr

=================================================================================================================


A Guide to Course Registration for the Fall semester of Graduate School in 2011
==================================================================================

 

 l. The Period of Registration and Add/drop
   1. Registration : 09:00 22 August (Mon.) ~ 18:00 24 August 2011 (Wed.)
   2. Add/drop  : 09:00 5 September (Mon.) ~ 18:00 6 September 2011 (Tue.)

Ⅱ. How to Register
    Access to exclusive URL for course registration(http://sugang.korea.ac.kr:7080/graduate), and then choose 'Graduate School' and '2nd Semester'.
- 'Guidance of Research' is a compulsory course in each semester, so it will be already chosen according to the below division. You can confirm and change it in the period of add/drop.
- If you are a new student whose advisor has not been arranged yet, the name of advisor responsible for Guidance of Research will not be displayed. After submitting an application form for an advisor to the academic affairs office of your college, the name will be automatically input.
- 'Guidance of Research' for students who completed the whole courses of study was abolished as from the 
   spring semester in 2010


1) Current Students: DKK500-division (the title: Guidance of Research)
2) Graduate Students in KIST Academy Research Industry Collaboration Program, Program in Biomicrosystem Engineering, and those who are in the 2nd or above semester of Science and Technology Studies
: Research of Guidance 1, Research of Guidance 2 (Both DKK510 and DKK520, 1 credit per each, must be undertaken by relevant students except those who completed the whole courses of study.)

 

III. The Confirmation of Course Register
1. After finishing online registration under the guidance of advisor and the head of the department, please confirm your courses at 『KUPID-Information Depot-Course Information-Course Registration』. If any problems, then you must correct them in the period of add/drop. (New students will be able to access to KUPID after the beginning of the semester.)
2. If your course is closed after the period of add/drop, then you can change your courses at the academic affairs office of your college.
3. You are not allowed to register, add and drop courses after the period of add/drop.

 

IV. Caution for Course Registration
1. Online registration must be done by him/herself.
2. Please be aware that any opportunities to register will not be given to those who did not complete there process during the period of registration and add/drop.
3. After finishing course registration, you must check (or print) at KUPID whether the courses were correctly input or not.
4. Those who will return to the graduate school are expected to finish their registration in the given period. Also, the registration will be officially approved after finishing your application process to return to the school.
5. Please accurately check the academic number of courses you intend to undertake. If the course is not officially registered due to any reason such as inputting a wrong number, it will not be acknowledged without any exception.
   6. Graduate students are not allowed to retake the same course previously taken. If do so, the course will be seen as duplicate and cannot be officially acknowledged. You can only retake the course if you had a failing mark before.
7. You can check your results at 'Information Depot' section of the KUPID system.
8. Excluding major courses, every student has to apply for Guidance of Research(DKK500), 2 credits in each semester, so that you must acquire total 8 credits for 4 semesters. Please check whether the course is automatically registered, and change it only if it is incorrect.
9. Graduate students in KIST Academy Research Industry Collaboration Program, Program in Biomicrosystem Engineering, and those who are in the 2nd or above semester of Science and Technology Studies have to apply for both DKK510(Guidance of Research 1) and DKK520(Guidance of Research 2) complying to their 'double-advisor system'. (If completed the whole courses of study, then see no. 10)
- Please check whether the course is automatically registered, and change it only if it is incorrect
10. As from the first semester in the year 2008, 'professional development in teaching' is open for doctorate students, so please apply for it if interested. (20 students in social science and humanities(CTL810); 20 students in science and engineering(CTL820) - It will be recognized as general electives, and included in the whole completed credits.)
11. Maximum limit of applied credits per semester is up to 12, and it can be 15 if including prerequisite courses (Eligible for school year's students before 2010) or advisor designated courses (Eligible for school year's students after 2010). (Excluding credits of Guidance of Research)
If you take any non-prerequisite courses from the undergraduate level, the credit will not be acknowledged.
12. If you retake the same course or a retroactive course, the credit will not be acknowledged in any case.
13. If taking a prerequisite course or an advisor designated course, please input the correct course number and clearly put it as 'prerequisite' or 'advisor designated course'.     
14. Please note that course classifications (major, prerequisite, guidance of research and advisor designated course) must be correct. You may be disadvantaged if the credit is not acknowledged by incorrect input.
  15. The length of class period in Anam Campus
1st Period: 9:00~10:15 (75 Min.)  2nd Period: 10:30~11:45 (75 Min.)
3rd Period: 12:00~12:50 (50 Min.) 4th Period: 13:00~13:50 (50 Min.)
5th Period: 14:00~15:15 (75 Min.) 6th Period: 15:30-16:45 (75 Min.)
7th Period: 17:00~17:50 (50 Min.) 8th Period: 18:00~18:50 (50 Min.)
      The length of class period in Sejong Campus
1st Period: 9:00~9:50 (50 Min.)  2nd Period: 10:00~10:50 (50 Min.)
3rd Period: 11:00~11:50 (50 Min.) 4th Period: 12:00~12:50 (50 Min.)
5th Period: 13:00~13:50 (50 Min.) 6th Period: 14:00-14:50 (50 Min.)
7th Period: 15:00~15:50 (50 Min.) 8th Period: 16:00~16:50 (50 Min.)
※ Break time: 15 minutes after 75 minute class, 10 minutes after 50 minute class
16. Time and place of course can be changed.
17. If you have any questions about course registration, please contact to the academic affairs team of your college, or to the Office of Information Technology and Service(3290-4184) if there is problems in registration system.

V. According to domestic academic exchange program, you can cross-register at total 14 institutes including Kyung Hee University, University of Science and Technology, Seoul National University, University of Seoul, Seoul Women's University, Sookmyung Women's University, Yonsei University, Korea Institute of Science and Technology (KIST), Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST), Korea National Defense University, Hankuk University of Foreign Studies, Duksung Women's University, The Academy of Korean Studies and Sungkyunkwan University. Please check the ti메타ble on their own homepages. A guide to Academic Exchange Program will be posted on the notice board of KUPID.

※ Please see Chapter 4, General Graduate School Rules for Operation, School Regulations for Graduate Schools


VI. In the case of specialized graduate school of Korea University, you can apply for Graduate School of International Studies, Graduate School of Information Protection Studies, Green School, Medical School, Graduate School of Convergence Information Technology, Graduate School of Information Management and Security. It is allowed to take maximum of 6 credits of courses relevant to your major. (You can only take them within the range of credit acknowledgement, and you are not allowed to apply for courses not associated with your major, such as language courses.)
1. Register: In the period of course registration, you must complete your online registration and fill out and submit a 'request form of exchange program of exchange program in the university' to the academic affair team of your college with permission from your advisor and head of department.

2. Credit Acknowledgement: It is acknowledged as major course, and total amount of acknowledged credit cannot exceed a half of minimum credit required for completion.
(However, total amount of acknowledged credit including any case of credit acknowledgement listed on 'Constitution of the Graduate' cannot exceed a half of minimum credit required for completion.)

 

VII.  From the fall semester in 2011, foreign students can register Korean Language Program for International Graduate Students.
1. Course Registration: On-line registration (http://sugang.korea.ac.kr:7080/graduate) should be completed during the period of registration or add/drop. If the class is divided, students are required to change his/her class numbers during the period of add/drop.
2. Classes (Course Number/Number of Class/Credit(Hours))
  A. IFLS 108-50/ 한국어 초급Ⅰ(BEGINNER'S KOREAN I)/ 3credits (6hours)
  B. IFLS 109-50/ 한국어 초급Ⅱ(BEGINNER'S KOREAN II)/ 3credits (6hours)
  C. IFLS 110-50/ 한국어 중급Ⅰ(INTERMEDIATE KOREAN I)/ 3credits (6hours)
3. Eligibility for Course Registration: International Students of Graduate School excluding undergraduate students
4. Credit (Hours): 3credits (6hours)
5. Division of Classes (Procedure): Quota for a division is set to the maximum of 30 students per one class.
      (Placement test will be conducted during the first week after course registration. Classes will be divided after approval of the application for course division.)
6. Classes will be offered on Monday, Tuesday, Wednesday and Thursday from 7:00 to 8:15 PM (75minutes) in Woodang Hall.
7. This Korean Language program is not considered as a way to pass the Korean Language Examination for graduation of Graduate School.


VIII.  Notice of "Good Research Practice (GRP)" for graduate school students

1. Launching Time: March 2011
2. Applicants: Students in graduate school
 ※ (Students who enter the school in March 2011 should take the GRP course without exception)
3. Timeline for Completion: All applicants of GRP course are required to finish it by the beginning of dissertation examination
4. Course De스크립트ion
    ◆ Students can take the online GRP course. All materials for the course are available at (http://grp.korea.ac.kr).
    ◆ Notice for instruction: Any further notice for the GRP course are set to be posted on the online course registration system (http://sugang.korea.ac.kr:7080/graduate/).
5. Others
 1) Your application of the GRP course will be marked on your school register.
 2) All applicants are able to take the GRP course regardless of enrollment status.
 3) You can pass a course when you get a score more than 80 in your GRP test.
 

     You can apply your Single ID at KUPID : http://portal.korea.ac.kr 
     Any notice from the Graduate School :  http://graduate.korea.ac.kr