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정년트랙교수

유원상Yoo, Weon Sang

  • 마케팅
  • 교수
  • 경쟁전략, 유통경로 관리, ESG와 마케팅
  • LG-POSCO 경영관 503호
  • TEL : 02-3290-2623
  • Email : wyoo@korea.ac.kr
  • Fax : (02) 922-7220
  • Homepage :
    • (현) 마케팅 전공 주임교수
    • (전) 고려대학교 경영전문대학원 MBA 부원장
    • (전) 고려대학교 Executive MBA 주임교수
    • 한국마케팅학회 부회장
    • 한국유통학회 부회장
    • 한국경영학회 이사
    • 한국소비자학회 이사
  • Office Hour : By appointment

학력

  • University of British Columbia 경영학 박사 (마케팅) 
  • George Washington University MBA
  • 고려대학교 경제학사

경력

  • 고려대학교 경영대학 교수 (2016년 9월 ~ 현재)
  • 고려대학교 경영대학 부교수 (2011년 9월 ~ 2016년 8월) 
  • 고려대학교 경영대학 조교수 (2010년 3월 ~ 2011년 8월)
  • 한양대학교 경영대학 조교수 (2007년 3월 ~ 2010년 2월)
  • Singapore Management University, Lee Kong Chian School of Business 조교수 (2004년 7월 ~ 2007년 2월) 
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논문

  • RESEARCH INTERESTS 
    • Competitive Marketing Strategies 
    • Distribution Channel Management 
    • ESG and Marketing
    • Customer Experience Management  

 

  • RECENT ACADEMIC PUBLICATIONS 
    • "Equilibrium supply chain structures in the presence of asymmetric manufacturer capabilities in service efficacy and provision," Journal of the Operational Research Society (IBRE Award, SSCI Journal), 73(2), 394-416, 2022.
    • "Editorial introduction: Retail innovation in the 4th industrial revolution,” Journal of Retailing and Consumer Services (SSCI Journal), 65, 1-2, 2022.
    • “Editorial: Analysing Emotional Labor in the Service Industries: Consumer and Business Perspectives,” Frontiers in Psychology (SSCI Journal), 10, 1-2, 2019.
    • “Luxury Brand Equity in Online Channel: The Moderating Effect of Brand Trust,” Asia Marketing Journal, 21 (2), 99-115, 2019.
    • “The Effect of Multi-Consciousness and Satisfaction on Medical Tourism Experience,” Journal of Healthcare Management (SSCI Journal)., 62 (6), 405-417, 2017.
    • “Antecedents to Loyalty Point Redemption: Implications for Customer Equity Management,” Journal of Business Research (SSCI Journal), 69 (9), 3731-3739, 2016.
    • “Sales People as Emotional Laborers: Psychological And Behavioral Outcomes,” Asia Marketing Journal, 16 (4), 39-57, 2015.
    • “A “Meta-Analysis” of Multibrand, Multioutlet Channel Systems,” Management Science, (SK Award, SSCI Journal), 59 (9), 1950-1969, 2013.
    • “Global Marketing Strategies of INNOCEAN Worldwide “Global Marketing Company, INNOCEAN Worldwide,” Asia Marketing Journal, 14 (3), 137-151, 2012. 
    • "Internet Channel Entry:A Strategic Analysis of Mixed Channel Structures,”Marketing Science (SK Award, SSCI Journal), 30 (1), 2011. 
    • "The Role of Interactivity in e-tailing: Creating value and increasing satisfaction,"Journal of Retailing and Consumer Services (SCOPUS Journal), 17, 89-96, 2010. 
    • “A Game Theoretic Modeling Analysis on the Internet Channel Disintermediation,"Journal of Convergence Information Technology(SCOPUS Journal), 4 (3),17-24, 2009. 
    • “Understanding Key Attributes in Mobile Service: Kano Model Approach,” Lecture Notes in Computer Science (SCOPUS Journal), 5618 (July), 355-364, 2009. 
    • "Is the Internet a primary source for consumer information search?:Group comparison for channel choices,"Journal of Retailing and Consumer Services (SCOPUS Journal), 16, 92-99, 2009.
    • “The Structure of Alliance Network in Regional Tourism Business: A Conceptual Analysis from the Perspective of the Duality of Technology,” Journal of Information Technology Applications & Management,16 (3), 87-100, 2009.
    • “모바일 쇼핑에서의 소비자 문화적 혁신성 척도개발,” 대한경영학회지, 33 (10), 1763-1784, 2020.
    • “브랜드에 대한 몰입이 기술기반 셀프서비스 만족에 미치는 영향: 호텔 산업을 중심으로,” 상품학연구, 37 (5), 215-223, 2019. 
    • “권한 부여와 참여의 시너지: 기아자동차 슬로바키아공장의 혁신 사례,” Korea Business Review, 21 (3), 147-170, 2017.
    • “전자고객센터를 통한 유통업체의 고객 충성도 구축에 관한 연구,” 상품학연구, 35 (3), 181-190, 2017.
    • “기업의 공익활동과 공익연계 마케팅이 제품 구전 및 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구,” 한국경영공학회지, 22 (1), 151-169, 2017.
    • “기업의 공익연계 마케팅이 소비자의 평가 및 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구,” 상품학연구, 35 (1), 1-11, 2017.
    • “게임 리더십 규칙이 시장 성과에 미치는 효과 분석 – 스타켈버그 (Stackelberg) 리더십 하의 혼합유통경로 구조를 중심으로 -,” 한국경영공학회지, 20 (4), 25-41, 2015.
    • “명품의 원산지와 브랜드 이미지가 소비자의 브랜드 평가에 미치는 영향: 과시소비 성향의 조절효과를 중심으로,” 한국경영공학회지 18 (2), 145-170 (한국경영공학회 2013년 우수논문상).
    • "유통산업 상하위직 종사자들 간의 감정흐름에 관한 연구,” 유통연구, 16 (1), 57-81 (유통연구 2013년 최우수 논문상).
    • "서비스실패 상황에서 병원이미지와 서비스 관계가 고객반응에 미치는 영향에 관한 연구,” 상품학연구, 30 (1), 11-22, 2012.
    • “AJ렌터카의 서비스 혁신을 통한 고객 만족 경영,” 한국마케팅저널, 13 (4), 213-226, 2012. 
    • “유통 관리자의 개인적 특성(Personal Traits)과 감정 관련 변수가 다중직업만족도에 미치는 영향에 관한 연구,” 유통연구, 16 (4), 95-127, 2011.
    • “시장 환경이 인터넷 경로를 포함한 다중 경로 관리에 미치는 영향에 관한 연구: 게임 이론적 접근방법,”유통연구, 16 (2), 119-138, 2011.
    • "전자 정부의 self service Technology(SST)에 대한 서비스 품질과 만족도에 관한 연구,"품질경영학회지, 38 (4), 2010. 
    • "On-Offline 통합 유통경로를 보유한 통합 인터넷 쇼핑몰의 서비스 품질에 관한 연구,"Journal of Information Technology Applications & Management,16 (4),187-205, 2009. 
    • "ISM 차별화를 위한 고객 구매 프로세스 기반 관리 요소 분석,”한국지능정보시스템학회지,15 (3), 81-102, 2009. 
    • "공급자 관점에서 정보시스템 개발 프로젝트의 범위관리활동이 프로세스 성과와 결과물 성과에 미치는 영향에 대한 연구,”한국IT서비스학회지,8 (3), 83-100, 2009. 
  • SELECTED CONFERENCE PRESENTATIONS 
    • “권한부여와 참여의 시너지: Kia Motors Slovakia의 혁신을 중심으로,” 제18회 경영관련학회 통합학술대회, 부산, 2016년 8월 17일.
    • “The Role of Consumer Multi-Consciousness and Satisfaction on Wellness Travel Service,” PAN-PACIFIC CONFERENCE XXXII, Vietnam, June 3, 2015.
    • “Determinants of point redemption on loyalty programs: The impact of demographics and channel type,” Global Marketing Conference in Singapore, July 2014.
    • “유통경로 경쟁과 게임이론”, 한국유통학회 동계학술대회, 서울, 2014년 2월 15일.
    • “이노션월드와이드의 마케팅 전략 사례”, 경영관련 통합학술대회, 2012년 8월 22일.
    • “The Flows of Emotions in Retail Industry”, Global Marketing Conference in Seoul, 2012년 7월 22일.
    • “AJ렌터카의 서비스 혁신을 통한 고객 만족 경영”, 한국마케팅학회 추계통합학술대회, 용평, 2011년 8월 18일.
    • “A Meta Analysis of Multi-Brand. Multi-Outlet Channel Systems,” Marketing Science Annual Meeting, Cologne,Germany, June 17, 2010. 
    • “The Effect of Competition Intensity on the Internet Channel Introduction in Multi-Brand Multi-Outlet Market,"KAMS Spring International Conference, Seoul, May 29, 2010. 
    • “인터넷 경로의 이론적 특성에 관한 연구: 게임이론적 접근 방법,” 한국 유통학회 춘계학술대회 발표논문집, 2008년 5월, 1-15. 
    • “An Agent System for B2B EC in Ubiquitous Environment: AgentU,” Proceedings of International Conference on Convergence Information Technology, November 2007, 535-540. 
    • “Exploring Information Technology Competence of a Firm,” Proceedings of International Conference on Convergence Information Technology, November 2007, 1263-1268. 
    • “Choosing the Best Channel Structure in a Multi-Brand Multi-Outlet Market,” Marketing Science Annual Meeting, University of Pittsburg, Pittsburg,PA, June 2006. 
    • “The Impact of the Internet Channel Introduction in a Market with Competing Manufacturers,” Marketing Science Annual Meeting, Emory University, Atlanta,GA, June 18, 2005. 
    • “The Impact of the Introduction of an Internet Channel on Distribution Channel Management under the Multi-product Multi-channel Environment,” Marketing Science Annual Meeting,College Park, MD, June 15, 2003. 

 

  • SELECTED AWARDS AND HONORS 
    • 고려대학교 연구 우수 교수 (Research Fellow, 2014~2017)
    • 고려대학교 Korea MBA 최우수 강의상 (2021)
    • 고려대학교 Global MBA 최우수 강의상 (2020)
    • 고려대학교 Executive MBA 최우수 강의상 (2016)
    • 한국연구재단 한국사회기반연구사업 (SSK) 연구비 수혜 (2010~2016)
    • 고려대학교 경영대학 SK 연구상 (2011, 2013)
    • 한국유통학회 최우수 논문상 (2013)
    • 한국경영공학회 최우수 논문상 (2013)
    • 고려대학교 석탑강의상 (2010, 2012, 2017, 2018, 2019) 
    • 한양대학교 강의우수교수상 (2009) 
    • 한양대학교 연구비 수혜 (2007, 2009) 
    • 한국연구재단 신진교수연구지원사업 연구비 수혜 (2008)
    • Singapore Management University Research Grant (2004-2005 and 2005-2006)
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